2014. október 28., kedd

Diákközeli: Arnóth Katalin - a DÖK elnök




E havi cikkünkben Arnóth Katalint, 13.D osztályos tanuló, DÖK elnököt faggattuk arról, hogyan működik a DÖK, meséljen nekünk egy kicsit a munkájukról, mert manapság nem sok diák tudja pontosan, hogy mit köszönhetünk a Diákönkormányzatnak, illetve egyáltalán miért van erre szükség.
Zsuzsi: Akkor bele is csapok a közepébe. Mikor lettél DÖK elnök?
Kata: 2012.01.31, de ez közel sem biztos, a lényeg, hogy másodikos voltam, amikor megválasztottak.
Zs: Akkor mondhatjuk, hogy hamar kezdted.
Kata: Igen, igen, ez már a harmadik évem, mint DÖK elnök.
Barbi: Hogyan jött az ötlet, hogy DÖK elnök legyél?
Kata: Igazság szerint meg sem fordult a fejemben, hogy én DÖK elnök legyek… Az akkori DÖK alelnök odajött hozzám egy tesi óra közepén, hogy szeretné, ha elindulnék és gondolkozzak el ezen. Végül is így jött az ötlet, és ez lett belőle.
B: A Fazekas előtt voltál-e már tagja hasonló szervezetnek vagy végeztél-e már hasonló munkát?
Kata: Igen, én Püspökladányban lakok, és az ottani, egyik általános iskolában tanultam, ahol pedig a Diákönkormányzatnak 4 éven keresztül a tagja voltam. Ott nem volt akkora hagyománya a DÖK gyűléseknek, illetve az egész DÖKnek, mint itt. Utolsó évben DÖK elnökként voltam ott is, de ez sem ért fel az itteni munkához.
Zs: Mit kell csinálnia egy DÖK elnöknek, milyen feladatoknak kell eleget tenned?
Kata: Ó, hát rengeteg mindent… Először is, amiről nagyon sokan megfeledkeznek, az az érdekképviselet. Bárkinek bármi problémája van, esetleg az oktatással, vagy a diákélettel kapcsolatosan, akkor hozzám, illetve bármelyik DÖK taghoz fordulhat és én azt az igazgatóság felé továbbítom. Másodszor pedig a diákélet fellendítése, programok szervezése. Nekem többnyire az a feladatom, hogy irányítsam a csapatot, kijelöljem a feladatokat és mindezt ugye koordináljam, felügyeljem. Tehát rengeteg munka van e mögött. Sokan azt gondolják, hogy csak állok és mondom, ki mit és hogyan csináljon, de rengeteg olyan feladat is van, amit más nem csinálhat meg helyettem. Az én vállamon van a felelősség és nekem kell felkészülnöm egy-egy dologra.
Zs: És maga a DÖK hogyan működik?
Kata: Ez egy kicsit tág kérdés, gyertek el egy DÖK gyűlésre és megtudjátok! Visszatérve a kérdésre, az első félévben általában kéthetente gyűlünk össze és az aktuális problémákról, programokról beszélünk. Az elején inkább az elsősökkel ismerkedünk, majd utána, például, mint a múltkori DÖK gyűlésen, már programot szervezünk. Van, amikor épp nincs dolgunk, lemegyünk DÖK gyűlésre és játszunk, csapatépítő feladatokat csinálunk. Hiszen egy csapatban az a jó, hogyha minél összeszokottabb a társaság, ha minél jobban tudja a másik, hogy kihez kell fordulnia egy-egy dolog kapcsán. Illetve ezek segítségével meg is ismerjük egymást.
B: Általában hogyan készültök, ötleteltek egy adott eseményre?
Kata: Az esetek többségében ezek már kész programok, én is átvettem néhány ötletet az előző DÖK elnöktől, de nyilván vannak saját elgondolásaink is. Például tavaly, az egyik DÖK tag felvetette, hogy miért nem csinálunk halloweeni napot? Jó, csináljunk! Ha jön egy ötlet, akkor megpróbáljuk azt megvalósítani. A múlt év végén csináltunk egy ún. „brainstorming”-ot (ötletbörzét), kinek milyen ötletei vannak és ebből is igyekszünk minél többnek eleget tenni. Persze, ezeknek egyrésze nem megvalósítható, mert nincs rá keret, vagy csak egyszerűen nem olyan típusú, amit a DÖK meg tudna szervezni. Viszont mindig próbálunk újat és újat behozni a diákéletbe, a régieket pedig megőrizni, színesebbé tenni.
B: Ezek a gyűlések mikor zajlanak és hol?
Kata: Minden szerdán, illetve első félévben inkább minden második szerdán, 14:30-tól, a DÖK teremben vannak. A gyűlésekről általában facebookon értesítjük a diákokat, de van, amikor a rádióban is bemondjuk, vagy akár plakátolunk. Előfordul, hogyha sürget minket az idő, hogy máskor kell összehívnunk ezeket, persze ebben az esetben is értesítünk mindenkit.
Zs: Miben és mennyiben segíti az iskolát a DÖK munkája, tevékenysége?
Kata: Nyilván, ha valami adminisztratív dolog van, amihez a DÖK elnök aláírása kell például, akkor ebből a szempontból fontos szerepet játszik a DÖK. Egyébként meg, ha adott egy iskola számára jelentős esemény, mondjuk a nyílt nap, akkor annak a szervezésében is segítséget nyújt a DÖK. Nyíltnapokon segítünk a nyolcadikos diákoknak, szülőknek tájékozódni, valamint teaházat is csinálunk. Vannak tehát programok, melyekben segítő kezet nyújtunk az iskolának, a vezetőségnek, az önálló eseményeink mellett.
Zs: Egy-egy DÖK tagnak, osztálybéli DÖKösnek, mi a feladata?
Kata: A legfontosabb teendője a közvetítés. Egyrészt a DÖK és az osztály, másrészt az osztály és a DÖK között. Ha az osztálynak van valami problémája, akkor azt először a DÖKösnek veti fel, utána ő a DÖK elnöknek, én pedig továbbítom azt az igazgatóságnak, vagy esetenként Tóth Sándor tanár úrnak, mint Diákönkormányzatot segítő pedagógusnak. Természetesen ez fordítva is működik. Ha van egy esemény és szeretnénk, hogy minél több ember részt vegyen rajta vagy segítsen benne, akkor mi elmondjuk, hogy mire van szükségünk, a DÖK képviselők pedig az osztály felé továbbítják.
Zs: Milyen volt, amikor megválasztottak, mint elnököt?
Kata: Az elején emlékszem, hogy nagyon idegen volt számomra. Az első gyűlés katasztrófa volt, annyira ideges voltam. Egyszerűen nem tudtam normálisan viselkedni, csak ültem és integettem, hogy „Helló! Én vagyok az új DÖK elnök!” Nagyon szokatlan volt még a helyzet számomra, a második gyűlés sem ment zökkenőmentesen, de utána egyre jobban belejöttem.
B: Volt-e olyan program, amit te találtál ki és szerveztél meg teljesen?
Kata: Volt. Mikor megválasztottak, akkor a pályázatomba beleírtam, hogy szeretnék végzősbúcsúztatót csinálni. Évekkel ezelőtt volt már ilyen esemény, de akkor én még nem voltam itt. Ez volt az elsők között egy nagyobb volumenű program, amit megvalósítottam. Természetesen voltak segítőim, de ezt javarészt én fogtam össze. Azóta meg rutinosabb vagyok, jobban értek a dolgokhoz, hogy mi hogyan, merre és meddig. Bár már a DÖKösök leveszik ezt a terhet a vállamról. Tényleg csak a háttérmunkát kell elvégeznem, illetve irányítanom őket.
Zs: Tehát be kellett adnod egy pályázatot, hogy megválasszanak?
Kata: Igen. Ezt többnyire facebookon szoktuk megosztani, ha jól emlékszem, idén is október végéig kell benyújtani a leendő DÖK elnöknek a pályázatát. Ez annyit takar, hogy amikor én voltam, akkor még önéletrajzot kellett beadni, amit én nem tartottam túl jó ötletnek, mert egy 15-16 éves mit tud leírni egy életrajzban? Mára már motivációs levéllé alakult ez, amiben be kell számolni arról, hogy milyen ő, milyennek gondolja magát, mit szeretne elérni az iskolában és a DÖKön belül, illetve kell egy osztályfőnöki ajánlás is. Ezt kell benyújtani a DÖK- és az iskolavezetőség felé.
B:Magát, a DÖK elnökséget, szereted?
Kata: Egy bölcs ember nekem egyszer azt mondta, hogyha nem szeretném, akkor nem is csinálnám. Sokszor volt már olyan, hogy a hátam közepére sem kívántam egy-egy program megszervezését, vagy elmenni a gyűlésekre. Főleg az elején, mert akkor nagyon nem értettem még hozzá. De egy idő után eljött az a pont, hogy alig vártam a gyűléseket és évek óta így érzem már. Nagyon szeretem csinálni. Annyi tapasztalatot és örömöt ad, annyi emberrel kerültem és kerülök általa kapcsolatba, hogy úgy érzem, a jövőben is szeretnék hasonló munkával foglalkozni.
Zs: Mennyire volt nehéz az elnökséget és a tanulást összeegyeztetni?
Kata: Az elején, megint csak ismételve magamat, amikor még nem tudtam mi hogyan működik, akkor nagy gondot okozott, hogy úristen, jön a Fazekas-hét, azt se tudom hol áll a fejem és akkor még 3 témazárót is írok a héten. Azt se tudtam hogyan kellene túlélnem ezt a hetet, ekkor voltak kisebb kiborulásaim is. Mára már egyre jobban tudom ezt kezelni, egyre jobban tudom az időmet beosztani. Nem volt egy egyszerű feladat, de beletanultam, vagy inkább „beleöregedtem”.
B: Milyennek tudnád leírni a Fazekas DÖK csapatát?
Kata: Király! Tényleg csak jót tudok róluk mondani, mert bármi előfordult, mindig számíthattam rájuk. Lelkesek, kreatívak, ügyesek és mindenben benne vannak, amit kitalálunk. Mindenkit csak buzdítani tudok, hogy csatlakozzanak, mert nem csak nekem, mint DÖK elnöknek, hanem mint DÖK tagnak is hatalmas tapasztalatot ad. Nem muszáj osztályonként mindig két embernek eljönnie a gyűlésekre, hanem tényleg, bárki, bármikor elnézhet, mert az a jó, ha minél többen vagyunk!
Zs: Kicsit más vizekre evezve…Ugye te végzős vagy, és szeretted a Fazekast? Hiányozni fog maga a suli, meg az egész DÖK?
Kata: Igen, nagyon fog hiányozni, főleg az emberek, barátok, akikkel jóba lettem az évek során. Személy szerint nekem nagyon jó tanáraim voltak, mondhatom, hogy nagyon jó oktatásban, képzésben volt részem általuk. Rengeteg tapasztalatot és tudást adtak, amit hasznosítani is tudok majd a jövőben. Hiányozni fog, mert innen kiszakadok és gyakorlatilag az életem egyik részét fogják elvenni, hiszen a mindennapjaimat a DÖK tette ki. Próbáltam mindig kivenni a részemet az osztályfeladatain és a DÖKön belül is. Ez így egy nagy váltás lesz, az biztos.
B: Milyen konkrét terveid vannak a jövőre nézve?
Kata: Egyet tudok, hogy Debrecenből szeretnék elmenni, nem azért, mert nem szeretem, imádom ezt a várost, itt tanulni jó. Leéltem 14 évet Ladányban, most pedig 5 évet Debrecenben és szeretnék megint egy kicsit kiszakadni. Úgymond világot akarok látni. Elsősorban Pestre szeretnék elkerülni, ott az ELTE az elsődleges célom, angol-orosz szakon. Úgyhogy Pest jelenleg a cél, de akár Szeged is játszik, vagy lehet, hogy egyszer még Nyíregyházára is elkerülök, nem tudom még.
Zs: Akkor nagyon sok sikert kívánunk neked a továbbiakhoz! És az utolsó kérdésünk, mit üzensz a következő DÖK elnöknek?
Kata: Kitartást! Érezzék olyan jól magukat, mint amilyen jól éreztem magamat én is ez alatt a három év alatt.
Zsuzsi és Barbi: Köszönjük szépen, hogy ránk szántad az idődet!

Írta: Török Barbara és Nyéki Zsuzsanna, 9.KNyB
                                                                                    Fotó: Szilágyi Laura 9/KNyB



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Twitter Facebook Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Walgreens Printable Coupons