2013. április 9., kedd

Csősz Roland (13. D) Krakkó, Auschwitz, Wieliczka

Felnőtt emberek. Nagykorúak. De még „iskolások”, hisz az öt évfolyamos NYEK-et választották  egykor. Keresik önmagukat a világban. A világot önmagukban. Most épp Lengyelországban jártak. Roland beszámolójából megtudhatjuk, hogy a diák is tud rendet tartani, hogy hol is a világ csokiparadicsoma, s milyen jól esik néha egy váratlan meglepetés. Kapni is jó és adni is. Gratulálok, Roland!

2013. március 28-29-30.

Március 28., reggel 5 óra 30. Kicsit többet kellett volna aludni. Sebaj, majd a buszon. Készülődés, mintha suliba mennék. Még a táska is ugyanaz.  Indulás előtt kis kávé. Irány a busz. Pont időben, kezdődhet a zötykölődés. Kátyú kátyú hátán, majd érkezés a Tescóhoz. A többiek már ott várnak. Kezdődik a nap.

Nem semmi idegrendszer kellett ahhoz, hogy a szünet első reggelén legyen értelme hajnalban kelnünk. Sikerült azonban minden megszervezni, úgyhogy a busz – talán pontban reggel 7-kor – elindult Krakkó felé, míg körülöttünk minden csupa hó volt. Sok reményünk nem volt a napsütésre, pláne, hogy Krakkóban – mivel még északabbra van -, a várható napi csúcs is 5 fok volt, mikor itthon már 12 lett pár napra rá. Mi azonban a múltkori hóvihar után mindenre fel voltunk készülve.

Alig indultunk el, Jutka néni hátrafordult egy nagy Milka csokival és egy kis ajándéktárggyal a kezében, megköszönve, hogy összehoztam a kirándulást. Értetlenül ülök ezelőtt még most is. Ő volt az, aki az egészet irányította, én csak a kezdeményező voltam, nem is érdemlem meg ezt. Különösképp, hogy nagy segítség érkezett Tarsoly Sanyitól, Tudlik Zolitól, Szitár Ádámtól, Dobi Ricsitől is.

7-8 órát elütni egy helyben nem könnyű dolog, de egy kis zene sokat segíthet. Ádám épp ezért hozta manós – fúj, hogy lehet valaki ilyen infantilis?! – hangszóróját, és arról szólt a világ összes műfajából egy-egy példa az olyan dalokból, amik bizonyítottan éneklésre bátorítanak minden embert, aki csak hallja.

Útközben megálltunk a Kauflandban, Szlovákiában, vásárolni ezt-azt. Tavaly óta tudjuk, hogy ez az ország  csokimennyország, legalábbis árak tekintetében, kimondatlanul a legalább fél eurós árban, ami – akaratunk ellenére - Lengyelországban hirtelen felugrott olyan 400 forintnyi zloty-ig.)

Ha minden igaz, délután fél 4 felé érkeztünk a szálláshoz. Egy romos, omladozó épület előtt álltunk meg. Igen barátságtalannak tűnt. Belül  viszont minden egyes pillanatban új meglepetéssel szolgált. Először is gyönyörűek a recepciós lányok (igaz, érkezésünkkor még egy srác volt ott), de ha felmentünk az első emeletre, ahol a szobáink voltak, egy kódzáras folyosó várt minket. Ilyen azért nálunk elég ritka látvány. Aztán ahogy beléptünk a szobába, már egészen megnyugodtunk. Szép szobánk volt, bár a mi ablakunk kissé huzatos, de belefért.

Aztán szóltak, hogy menjünk át a közös helyiségbe, mert azt és a konyhát látnunk kell. Komolyan mondom, ilyen modern, stílusos és elképesztően hangulatos helyiségben még sose voltam. A konyhában még a hűtő is eredeti, nem az a tipikus ezüst színű, a polcokon kávé és müzli várt. Mellette volt egy láda Free for all felirattal, tele minden jóval. Diákszálló volt, így a diákok tartották rendben a helyiségeket ,és takarítottak maguk után, és ez bizony a tökéletes kontrasztja annak, amit sok szülő gondol a gyermekéről!! Tavaly is voltak fenntartások a kirándulással kapcsolatban, de itt már teljesen önellátóak lettünk. És már tervben is van a következő kirándulás, szóval kedves szülők, ne aggódjanak! Mi jól megvagyunk.

Este sétát tettünk Krakkó zsidónegyedében: megnéztük a Régi Zsinagógát, és a Oskar Schindler gyárát.

Péntek hajnalban még nehezebb volt felkelni, mint előző este, mert alig pár órával előtte feküdtünk le. Bár, azt hiszem, a 4 órás alvásidő rekordnak számít, a külsősökét nem számítva, akik már este 10-kor magukra zárták az ajtót.

Aznap reggel mentünk Auschwitzba... Fontos, felkavaró mindaz, amit ott láttunk. „A többi néma csend” – mondaná Hamlet a fogolytábor megtekintése után. Ahogy láttam, mindenki kicsit más lett. Biztos volt olyan köztünk, aki visszazökkent, de mások túlzott poénkodással igyekeztek elterelni a figyelmüket, vagy épp hozzájuk sem lehetett szólni ,és csak este tudtuk megbeszélni, kit mennyire érintett meg. (Ezt nevezik katarzisnak? Lecsengésnek?)

Délután fogalmam sincs, mit csinált a csoport nagy része.  A délelőtti program és az előző este annyira lefárasztotta a népet, hogy azt mondták, csak később jönnek utánunk, de nem találkoztunk egyikükkel sem. Mi viszont megnéztünk magunknak vagy öt templomot, a Posztócsarnokot, a várat és még ki tudja, mennyi mindent, mert egészen estig ott voltunk. Érdekes módon, egy-két épület vagy hely döbbenetesen emlékeztetett a velencei Szent Márk térre. Végül még egy étterembe is beültünk vacsorázni, hogy megkóstoljuk a helyi különlegességeket, illetve hogy elköltsük a pénzünk az utolsó groszy-ig.

Persze másnap megint korán kellett kelni, és megint nem aludt senki semmit, úgyhogy kómásan pakoltunk, és indultunk Wielickába. Az a hely valami bámulatos! Eleinte csak néhány szobrot mutattak, aztán egyszer csak mintha egy katedrálisba léptünk volna be. Óriási helyiség, melyet állítólag mindössze 3 ember faragott, 70 év alatt. A falak mentén domborművek, a terem két végében több méteres szobrok, a plafonról pedig hatalmas csillárok lógtak. És persze mindez egyszerű sóból. Az utána lévő termek már végképp meggyőzőek voltak, de a háromórás túra alatt megint sikerült úgy kifáradnunk, hogy az a sokórás utazás még jól is esett.
Már nem szólt a zene (amúgy is lemerült a hangszóró), mindenki vagy evett vagy pihenni próbált. Útközben megálltunk ugyan Kassán egy rövid időre, ahol szét is nézhetett a főtéren, aki akart, de ez már csak hab volt a tortán.

Este 10 előtt néhány perccel értünk haza szombaton. Ekkorra legtöbbünknek már a puha ágy lebegett a szeme előtt. Előtte azonban még volt hátra egy dolog: Jutka néninek még senki meg sem köszönte a kirándulást! De felkészült a brigád, így olyan finom csokit kapott, hogy még négy nappal utána is arról mesélt!

Nagyszerű kirándulás volt ez, én úgy érzem. A csapat általában hihetetlen megosztott, a külsősök pedig azt hittem, csak fokozni fogják. De ezen a három napon a külsősök semmi gondot nem jelentettek, sőt csak javították a hangulatot, este pedig úgy ült össze a 13.D összes jelenlévő tagja, mintha minden péntek este ezt tenné.